Visuart

XX. századi archívum - válogatás korábbi anyagunkból


BÖHM LIPÓT (Poldi, Dávid Ferenc)

Ülő cigánylány
tempera - farost, 60 x 51 cm. - jelezve: jobbra lent: POLDI

ÉLETRAJZI ADATOK

BÖHM LIPÓT (Poldi, Dávid Ferenc)

Budapest, 1916 - 1995

Festő. Művészneve POLDI, műveit is így szignálta. A budapesti Képzőművészeti Főiskolán Szőnyi István tanítványa volt 1941 és 1946 között, majd ugyanitt tanársegédként működött. Ezt követően ösztöndíjasként Bécsben és 1946-48 között a Magyar Akadémián Rómában tanult, ekkortájt a Dávid Ferenc művésznevet használta. Többször járt a hatvanas években Olaszországban és Franciaországban. Jelentős hazai tárlatok résztvevője már főiskolás kora óta (Műcsarnok, Fényes Adolf Terem, Fészek Klub, Szolnok, Győr, Róma, 1947, 1948, 1949, stb.). Egyéni kiállítások: 1959, Fényes Adolf Terem, Budapest; 1970, Aba Novák Terem, Szolnok; 1972, Galerie Glamb, Köln; 1973, Fészek Klub, Budapest; 1976, Képcsarnok, Győr; 1978, Kisfaludi Strobl Terem, Zalaegerszeg; 1980, Helikon Galéria, Budapest; 1991, Csontváry Terem, Pécs. Válogatott csoportos kiállítások: 1946, Fiatal magyar képzőművészek, Fővárosi Képtár, Budapest; 1947, 1948, a római Magyar Akadémia kiállítása, Róma; 1948, Circo Ariosto, Róma, Kortárs Magyar Festészeti és Szobrászati kiállítás, Catania; 1949, G. Palma, Róma; 1957, Tavaszi Tárlat, Műcsarnok, Budapest; 1971, Új Művek, Műcsarnok, Budapest; 1972-től Országos Akvarell Biennálé, Gárdonyi Géza Színház, Eger; 1975, Jubileumi Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest; 1977, Festészet '77, Műcsarnok, Budapest; 1984, Országos Képzőművészeti Kiállítás '84, Műcsarnok, Budapest; 1988, Tavaszi Tárlat, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Műcsarnok, Budapest. Egyszerű realisztikus szerkesztési módja sok rokonságot mutat az újrealisták felfogásával, s színkezelésében is a különlegeset, az artisztikusat kereste. Főleg virágcsendéleteket és tájképeket festett. Művészetét mindvégig a kompozíciók konstruktív, szerkesztett megformálása jellemezte. Gazdag koloritú figurális művek, portrék után a 80-as években geometrikus-absztrakt képeket festett. A táblaképek mellett monumentális kompozíciók foglalkoztatták, mozaik- és freskóterveket készített. Kisplasztikákat is alkotott. Alkotásait a Magyar Nemzeti Galéria, a szolnoki Damjanich Múzeum és a pécsi képtár őrzi. Irodalom: Művész Életrajzok - Kortárs Magyar Művészek, Budapest, 1985 Dr. Szabó – Kállai: Magyar festők és grafikusok életrajzi lexikona, Nyíregyháza, 1997 Artportal