Árverési adatok

Név:
VASZARY JÁNOS
Kaposvár, 1867. 11. 30 - Budapest, 1939. 04. 19.
Életrajz:
Festő. A budapesti Mintarajziskolában két évig Székely Bertalan és Greguss János tanítványa volt. 1887-ben a müncheni Képzőművészeti Akadémiára került, ahol Hackl, Löfftz és Seitz keze alatt tanult. E korszakában festészete csaknem hamisítatlan illusztrációja a müncheni realizmusnak, a Löfftz-iskola stílusának. Tanúskodik róla néhány oltárképe, így a balatonfüredi kápolna fölfeszített Krisztusa vagy Vaszary Kolos kisebbik képmása. Lényegében a Hollósy-körhöz tartozott, majd látva Bastien-Lepage alkotásait Párizsba utazott, s a Julian Akadémián képezte magát 1889-től 1891-ig. Robert-Fleury és Bouguereau voltak a mesterei, de nem ezekhez igazodott. Bastien-Lepage, Puvis, Degas és Whistler gyakorolt rá nagy hatást, így művészete mindvégig franciás ihletettségű maradt. A Bastien-Lepage-i naturalizmustól (Pásztorsípot fúvó gyermek-1896) hamarosan a posztimpresszionista törekvésekhez jutott (Bizánci Madonna-1897, A hír-1899 és Aranykor-1900). Ezután visszakanyarodott a plein air naturalizmushoz (Részes aratók-1901, Szolgalegény-1902), bár emellett tovább is festett posztimpresszionista képeket (Fürdő-1903). Ezt követően hamarosan szakított az objektív, leíró ábrázolással, és az expresszionizmushoz közel álló, friss, vázlatos formanyelvet alakított ki, melyben felhasználta a kortárs francia művészeknek a fauvizmusban edződött formagazdagságát. Matisse, Dufy, de főleg Van Dongen hatását ötvözte szellemes, néha kissé felszínes piktúrájába. Stílusát úgyszólván évtizedenként váltogatta, festészetében minden megtalálható, a szenvedélyes drámaiságtól a puszta technikai bravúrig, ám mindig friss és kulturált. Az I. világháború alatt expresszív erejű, drámai háborús képeket festett, egy ideig a háború után is e drámai hangvétel jellemezte (Golgotha). E korszakában érezhető leginkább a német expresszionizmus hatása. Ekkor festette harsány színű, csapongó ecsetjárású cirkusz- és színházjeleneteit. Ezt követően - ismételt párizsi tanulmányútja hatására - újból visszakanyarodott a francia indítékhoz, s főleg Van Dongen piktúrájának a hatása érződik szellemes, dekoratív, akvarell finomságú olajkompozícióin. E periódus legjellemzőbb képei a japános "Parkban" és a budapesti városképek. Nagyszerűek tengerparti vízfestményei. A KUT egyik alapítója és vezető mestere, az UME alapítója és elnöke volt. A háborút követően közel tíz évig a Képzőművészeti Főiskola tanáraként működött. Ez az évtized döntő fordulatot jelentett a fiatal művésznemzedék kiképzése terén. Az akadémikus jellegű oktatás helyett az új szabadiskolai oktatás rendszerét valósította meg. 1898-ban a Társulati-díjat, 1902-ben állami kis aranyérmet nyert. 1906-ban és 1912-ben a Nemzeti Szalonban, 1912-ben a Művészházban, 1909-ben, 1920-ban, 1924-ben az Ernst Múzeumban, 1922-ben pedig a Helikonban volt gyűjteményes tárlata. 1927-ben kilépett a KUT-ból és az UME díszelnöke lett. 1928-ban a Bécsi Künstlerbund Hagen külhoni levelező tagjává választotta. 1928-ban a XVI. Velencei Nemzetközi Kiállítás magyar anyagát ő rendezte, amiért olasz állami kitüntetésben részesítették és "Virágcsendélet" című művét az olasz állam vette meg. 1929-ben az új magyar művészet nürnbergi bemutatkozásán "Strand" című képét a nürnbergi múzeum szerezte meg. Az UME 1929-es genovai bemutatóján aranyérmet kapott, s "Tengeri fürdő" című műve a nervii múzeum tulajdonába került. Számos festménye a Magyar Nemzeti Galériában van. Irodalom: Éber László: Művészeti Lexikon – Győző Andor Kiadása, Budapest, 1930 Művészeti Lexikon – Akadémiai Kiadó, Budapest, 1966 Lyka Károly: Magyar Művészet Münchenben 1867-1896 között - Corvina Kiadó, Budapest, 1982 Dr. Szabó – Kállai: Magyar festők és grafikusok életrajzi lexikona - Nyíregyháza, 1997 Művészeti Kislexikon, 1998
 
 
# Cím Tnika m sz Jelzés Megj. Kiár Leár Dátum Ás Árverező Tsz
1. Akt tájban vt-p         0.- 0.- 2023-04-04  .    
2. Balaton (Felhős tájkép), 1906-1908 k. o-fr         0.- 0.- 2023-04-04  .    
3. Salome vt-p         0.- 0.- 2023-04-04  .    
4. Terasz a tengerparton (Kávézók) vt-p         0.- 0.- 2022-12-20  .    
5. Alassiói strand (Alassiói tengerpart), 1938 o-v         0.- 0.- 2022-12-19  .    
6. Spanyol táncosnő, 1930 a-p         0.- 0.- 2022-12-19  .    
7. Bazársor Viareggióban, (Tengerparti bazársor Viareggióban), 1929 o-v         0.- 0.- 2022-12-19  .    
8. A kék kalap pl-p         0.- 0.- 2022-12-19  .    
9. Nő enteriőrben, 1901 o-fa         0.- 0.- 2022-12-07  .    
10. Tatai park, 1910-es évek vége o-k         0.- 0.- 2022-12-07  .    
11. Csíkos macska lith.-p         0.- 0.- 2022-12-07  .    
12. Macska, 1910 lith.         0.- 0.- 2022-12-07  .    
13. Kislány portré, 1929 c,kr-p         0.- 0.- 2022-10-18  .    
14. Karosszékben ülő hölgy pl-p         0.- 0.- 2022-10-18  .    
15. Firenzei női, 1911 a-p         0.- 0.- 2022-10-18  .    
16. A San Domenico Hotel kertje Taorminában, 1936 o-v         0.- 0.- 2022-10-18  .    
17. Díva kék pamlagon, 1930 körül a-p         0.- 0.- 2022-10-18  .    
18. Hátakt pl,sz-p         0.- 0.- 2022-10-18  .    
19. Tükröződés o-k         0.- 0.- 2022-10-18  .    
20. Női portré a-p         0.- 0.- 2022-10-18  .    
21. Virágcsendélet nőszirommal és tulipánnal o-v         0.- 0.- 2022-10-18  .    
22. Olasz tengerparton (Viareggio), 1929 vt-p         0.- 0.- 2022-10-14  .    
23. Tengerpart, Liguria, föveny, horizont (Alassio), 1933 c-p         0.- 0.- 2022-10-14  .    
24. Art deco táncosok, 1935 körül o-v         0.- 0.- 2022-10-14  .    
25. Kelet-Nyugat, 1926–1932 lith.-p         0.- 0.- 2022-10-14  .